Právě se nacházíte: Hlavní stánka / Lodní doprava / Historie

Historie v kostce

Lodě na Máchově jezeře

Když se počátkem 20. století (r. 1903) objevily první loďky na Čepelském rybníku, byl Velký rybník, dnešní Máchovo jezero, ještě zcela uzavřen koupání a rekreaci. Stačilo pouhých dvacet let, aby se situace obrátila. V roce 1926 byla ustanovena lázeňská správa sestávající z 5 členů, jejíž bilance se předkládaly radě dokské obce. Vlastní podnik vznikal postupně od r. 1920, kdy koupila obec od majitele velkostatku hraběte Adolfa z Valdštejna parcely za 63.000 Kč pod podmínkou, že prodávající strana, tj. hrabě Valdštejn, nucený pozemkovou reformou k odprodeji, má právo účastnit se 40% na kapitálu zamýšlené akciové společnosti.


Zakoupené pozemky tvořily potřebné parcely pro pláže a háje na pobřeží Máchova jezera. Celkový provoz byl rozdělen na pobřežní zařízení a plavební podnik, jehož se účastnil z poloviny velkostatek. Ale až po roce 1928, kdy byla velkoryse rozšířena hlavní pláž i přístupové cesty, se Velký rybník, dnešní Máchovo jezero, plně otevřel rekreaci. Vznikající plavební podnik už v roce 1920 zakoupil malý útulný parníček Greif. Jeho spuštění na vodu v červnu 1920 bylo velkou událostí tehdejšího léta. Parníček ozdobený třepotajícími se barevnými fáborky hodinu co hodinu převážel letní hosty a možná i domácí z Doks do Starých Splavů a zpět. V roce 1924 se na Velkém rybníku vedle dýmajícího parníčku objevila větší a také rychlejší motorová loď Maria. Inu pokrok se zastavit nedá, i když ne vždy přeje klidu a romantice. Okolo roku 1930 byste se už parníčkem Greif po Velkém rybníku neprojeli, neboť ho vystřídala další motorová loď, a sice Tista. V turistickém průvodci Bad Hirschberg und Thammühl z roku 1931 čteme: "Dopravu se Starými Splavy zajišťují dva motorové čluny, z nichž jeden jezdí podle vlakového jízdního řádu. Nové elegantní rychlé motorové čluny slouží výletníkům k dosažení míst v blízkém okolí Doks. Lístky na motorové lodě i loďky jsou k dostání u pokladny na pláži. V zájmu chovu ryb a k ochraně dalších vodních živočichů, kteří hnízdí v zátokách jezera, je vjezd do zátok a do oblasti kolem Myšího ostrůvku přísně zakázán. Na všechny člunaře, plavce a přátele našeho rybnikářství je proto směrována srdečná prosba, aby měli tento zákaz na zřeteli." Po druhé světové válce dále brázdily vody Máchova jezera dvě motorové lodi, nikoli však Maria a Tista, ale Jarmila a Hynek. Nová doba, nová jména. Loď Jarmila alias Marie byla vyrobena v roce 1924 v berlínských loděnicích Dekumag. Tista, dnes užívající jméno Hynek, byla vyrobena v roce 1930 rovněž v Berlíně. Koncem 90. let 20. století prošla rozsáhlou rekonstrukcí. V pozdním jaru roku 1959 byla v přístavišti ve Starých Splavech spuštěna na vodu moderní a velkokapacitní motorová loď Máj. Byla vyrobena v loděnicích Štěchovice. Je to jediná loď českého původu na Máchově jezeře a plně naložená může jet rychlostí 20 km/hod. Nejmladší lodí je Racek. Byla vyrobena v Budapešti v roce 1966. R. Mauserová

Máchovo jezero – počasí

Kontakty

Regata Máchovo jezero a.s.
U Jezera 393 Doksy 472 01
Česká republika

Emaily:

info@regatamachovojezero.cz
autokemp@regatamachovojezero.cz

Autokemp Klůček:

Recepce Klůček: 487 872 138
Ve dnech 1.9.-31.5.: 777 915 903

Objednávky lodí:

Objednávky na tel.: 487 872 055,
777 915 904, nebo 773 915 904

Partneři